Valls s mitolgia
Egyiptom trtnelme s rsbelisgnek trtnete a Kr. e. 3. vezred elejn, a Nlus menti korbbi fejedelemsgek birodalomm val egyestsvel prhuzamosan kezdõdik. Vallsi rgmltja emlkei is ebbõl az idõbõl valk: a korai birodalmi korszakban helyi, vrosi vdistenek sokasgt talljuk, akiknek totemisztikus tisztelett a ksõbbi egyiptomi istenvilg llatalakos brzolsainak gazdag szimbolikja bizonyt. Ennek a peridusnak a jellegzetessge, hogy mg hinyzik az egysges pantheon, s az istenalakok kztti, ksõbb oly termszetes specializci is: egy-egy telepls patrnusa az vi fldjn minden fontos gi feladat birtokosa, isteni szerep betltõje. A birodalom kialakulsval lassan kiformld pantheon lre is kt jelentõs vros vdistene kerl: Memphis s Thba istene, Amon s R eredetket tekintve egyarnt nap-, bika- s termkenysgistenek, akiknek alakja mr az birodalmi idõkben Amon-R nven egyesl. E kettõs fõisten felemelkedse mgtt a termkenysg-valls elemei llnak: maga a fõisten alapvetõ letelvet s nemzõerõt testest meg. Mivel Egyiptom ltnek alapja a Nlus, nem meglepõ, hogy mr a korai idõben megfigyelhetjk a Nlus-isten s a Fldistennõ jelenltt a mitolgiai hagyomnyban. E szerint a vilg kt õsi isten-pr, Su s Nut, Geb s Tefnut nsznak gymlcse: az õ egyeslskbõl szrmazik az g s a fld, a levegõ s a vz elvlsa. A mtosz az ember megteremtst a gyakran Amonnal azonostott Ptah nevhez kapcsolta, az alvilg pedig a legtbb szveg szerint a saklfejû Anubisz birodalma. Az istenek msodik genercijbl val a termkenysg- s Nlus-isten, Ozirisz s nõi prja, a termkeny anyasgot s Egyiptom letad fldjt is megjelentõ zisz. Õk ketten testvrek, de frj-felesg is; ellensgeik egy ugyancsak testvr-hzaspr, Szth, a forr sivatagi szl ura s Neftisz, a termketlen sivatag rnõje. Az egyiptomi mitolgia egyik kzponti motvuma az e kt istenpr kztt kibontakoz, a termszetben vrõl vre megismtlõdõ kzdelem. A fltkeny Szth megli Oziriszt, sztdarabolt testt pedig az alvilgra veti. zisz frje keressre indul; alereszkedik az alvilgba, sszeilleszti a sztvgott testet, majd szerelmvel j letre kelti azt. Ebbõl az letet fakaszt lelsbõl szrmazik Hrusz, az ujjszletõ vilg ura, akit napkoronggal vagy az gbe emelkedõ slyom kpben brzolnak. Az egyiptomi ember ebben a trtnetben sajt vilgra ismert: Amon napisten az let forrsa; Ozrisz s zisz nsza a termszet tavaszi bredse, Ozrisz halla pedig a szraz vszakkal elkvetkezõ nsg ideje. A Nlus ltal fakasztott let s a forr sivatagi szl keltette hall ciklikussga Egyiptom ltnek alaphelyzete, vallsnak, mitolgijnak motvuma is. Egyiptom liturgikus letnek cscspontja vrõl vre az Ozrisz-zisz mtosz felidzse volt: a feltmad s meghal isten mr a legõsibb idõktõl let s hall a termszetben s az emberi letben is zajl kzdelmt szimbolizlta. Mindez nem homlyostotta el az idõk sorn Amon-R istenkirlyi kultuszt, sõt Hrusz 'megdicsõlst' is igyekeztek egy idõ utn a napistennel val egyeslsknt rtelmezni. E fõalakok mellett a kozmikus istenek alig jutnak szerephez a pantheonban, a helyi istenek, a vrosi s kultristenek jelentõsge azonban a npi vallsossg vilgban egszen az kor vgig tretlen maradt. Az egyiptomiak legalbb 2000 istensget tiszteltek, nmelyeket azonban csak a helyi kzssgek ismertek. A legfontosabb isteneknek szkvrost szenteltek, amelyben f- illetve kultusztemplomuk llt. Voltak istenek, mint Bsz (vdelmezte az otthonokat s a gyermekeket) vagy Thorisz (gondoskodott a gyermeket vr anykrl s a csecsmkrl), akiknek nem emeltek templomot, hanem otthon mutattak be ldozatot. Egyes istenek termszeti erket – a vizet vagy a levegt – jelentettek meg, msokat a mindennapi let tevkenysgeivel, pl. a szvssel vagy a fldmvelssel hoztak kapcsolatba.
Az llatok tisztelete
Sok istensget egy-egy llattal,madrral (olykor nvnnyel) azonostottak. A festmnyeken s a dombormveken sokszor a szban forg lny fejvel brzoltk ket. Szokss vlt, hogy az isten llatbl egyet-egyet a ftemplomba vittek, ott tartottk, nagy tisztelettel veztk, s gy hittk, hogy ha bizonyos imkat, varzsszvegeket elmondanak, az isten lelke tkltzik az llatba. Ilyenkor az llat mozdulatait jsjeleknek vltk, igenl vagy tagad vlaszknt rtelmeztk. A ks korra szinte mr az sszes llatot szentnek tartottk. Ekkor jtt szoksba a szent llatok bebalzsamozsa. Hittek benne, hogy ezzel az istenek kedvben jrnak. Sok llattemet kerlt el. A legnagyobb alighanem a szakkarai volt, ahol hatalmas fld alatti alagutakat trtak fel,millinyi madr (bisz, slyom), macska, kutya, majom s ms llat maradvnyval. A legtbbet taln az pisz-bikrl tudunk. Ezt a lnyt Ptah istennel trstottk, akinek kultusztemploma Memphiszben volt. Ha az pisz-bika kimlt, tetemt bebalzsamoztk, s nneplyes menetben a szerapeumba (bikasrba) vittk, majd ott egy hatalmas szarkofgban (kkopors) temettk el. Halla utn egsz Egyiptomban kerestk mlt utdjt. Amikor megtalltk az j piszt, anyjval egytt Memphiszbe vittk, ahol nagy knyelemben ltek hallukig. rlkket s tejket varzslsra, gygytsra hasznltk.
Van egy olyan pillanat az egyiptomi vallsi kultra trtnetben, amely szinte minden rtelemben titokzatos s megmagyarzhatatlan. Kr. e. 1370 krl az Egyiptomot mr-mr isteni hatalommal kormnyz fra, IV. Amenhotep (Ehnaton –„Atonnak kedves”) - taln az llami kultusz s az Amon-papsg befolyst cskkenteni akarva - vallsi reformot vezetett be. Õ is egy rgta ismert isten, Aton, a fnylõ napkorong kultuszt tette hivataloss; Amon nevt Atonra iratta t a hivatalos szvegekben, a rgi papsg helybe j, az elvont 'napkorong-isten' hitt npszerûstõ papsgot lltott, istenhez pedig kltõi szpsgû himnuszokat rt. A mvszetre is hatssal volt ez az idszak: feltn elemei az rdekesen megnyjtott fejek, mandulaszemek,hossz nyak s duzzadt has. Ezek az arcok nha az abszurdits hatrt sroljk, nagy ernyk azonban, hogy gyngdsget s kzvetlensget fejeznek ki. Ehnaton j fvrost alaptott, Ahet-Atont (a mai Tell el-Amarna).Sok vallstrtnsz monoteista ksrletnek tlte a reformot, ami a fra hallval elbukott: helyrellt a pantheon hagyomnyos rendje, az jbirodalmi korban pedig Amon hite mr erõsebb, mint valaha volt. A ksõi kor birodalmi vallsossga ismt vltozott: nagy npszerûsgre jutnak az asztrl-kultuszok, a csillaghit s az asztrlmgia. Ebben a korban erõsdnek fel az egyiptomi hitvilg korbban is fontos elemei: az llatalak istenek imdsa, a rolvassok s varzslatok divatja, a ritulk. Egyiptom npe monumentlis templomokat emelve, azokban istenei szobrt õrizve gyakorolta vallst. A legfontosabb szentlyeket Amon tiszteletre emeltk, de minden valamireval istennek megvolt a maga lakhelye, vrosa. Templomaik mlyn az egyiptomiak isteneik szobrt õriztk, a szently krzett pedig vzmedenckkel, kertekkel, ligetekkel vettk krl. Az ldozatok zme itt is telfelajnls, de kedveltk a krmeneteket, ltvnyos vizi szertartsokat is. A vallsi let irnytst a papi rteg vgezte, amely az idõk sorn komoly politikai s gazdasgi hatalomra tett szert. Az õ kezkben volt az rs ismeretnek s a tudomnyok mûvelsnek privilgiuma, mg hadvezrknt is gyakran tallkozunk fõpapokkal. Egyiptom vallsi letnek igazi irnytja azonban a fra, az uralkod. Istenek gyermeke, 'az ifj Hrusz' õ, aki fldi halla utn a pantheon magasba emelkedik. Az egyiptomi civilizci meglehetõsen zrtnak s vdettnek bizonyult vezredeken t idegen hatsokkal szemben. Ez a nagyfok stabilits is okozhatta hogy igen sok archaikus elem õrzõdtt meg ebben a kultrban; nem pusztn a termszethez val kzelsg lmnye, de õsi totemisztikus s fetisisztikus eszmk sokasga is.
Halottkultusz
Volt azonban Egyiptom hitnek egy klnleges vonsa. Mg a kortrs civilizcikban a hall utni let, a llek tovbblsnek gondolata alig, vagy csak ksõn bontakozott ki, addig Egyiptom hitnek a gazdag tlvilghit adja meg igazi karaktert. Mr az birodalom monumentlis masztabi s piramisai is arrl tesznek tansgot, hogy a hall utni let krdse alapvetõ jelentõsgû; a mitolgiai szvegek, a szertartsok sokasga ugyanezt tmasztja al. Az egyiptomi hitvilg aprlkos lerst is a halottkultusz szvegeibõl ismerjk: a Menphiszi s a Thbai teolgia tmja zmben a tlvilgi let, a 'Halottak knyve' anyaga pedig az egyiptomi hitvilgrl szl legfontosabb forrs. A halottkultusz kiindulpontja az a meggyõzõds, hogy az emberben õt tllni kpes eleven llek lakozik. Ez a llek kt sszetevõbõl ll, amelyek a hall pillanatban elszakadnak egymstl. Ka, az ember rnykpe ('hasonms-lelke'), aki a test kzelben marad, Ba pedig a hall utn emberarc madr kpben az gbe szll. Ba idõrõl idõre visszatr az alvilgbl, hogy ellenõrizze a halottrl val megfelelõ gondoskodst. Ez a hiedelem a magyarzata annak, hogy az egyiptomiak szinte knos gonddal ksztettk fel halottaikat az utols tra. A tetemet - ha arra md volt - mumifikltk, rtktrgyait, hasznlati eszkzeit pedig mell helyeztk, a belsõsgek s a vele marad llek, a Ka szmra pedig kln helyet ksztettek. A kzrendû emberek srjaiba apr szobrocskk is kerltek, hogy a halott helyett a tlvilgon õk dolgozzanak. A Halottak knyve szerint egybknt a holtak lelke isteni rvszek kzremûkdsvel vizi ton rkezik az alvilgra: a halotti szertarts sorn a srba helyezett brkk is ezt az utols utat jelkpezik. A tlvilgot boldog helynek kpzeltk el a messzi nyugaton, ezrt is neveztk gyakran „nyugati kirlysgnak”. Ide az juthatott be, aki ernyes letet lt a fldn. A halottnak egy sor prbattelen kellett tesnie, melyek vgn belphetett Ozirisz tlcsarnokba, ahol szvt mrlegre helyeztk. Ha bns letet lt, nehz volt a szve, krra billent a mrleg, s flfalta egy szrnyeteg. Ha ernyes letet lt, szve annyit nyomott, mint Maat isteen tolla (az igazsg tolla), a halott megtrhetett seihez a „nyugati kirlysgba”.
Megklnbztetett gondoskods jrt ki az istenek fiainak, a fraknak. Jelkpes rtusok utn, gondosan mumifiklva kerlt testk a piramis halotti kamrjba vagy a Kirlyok vlgye valamelyik sziklasrjba. A fejedelmi holtat ksrõ pompa s gazdagsg a fra gbe emelkedst kszti elõ: az uralkod lelke 'Hruszknt a Napba szll', ahol maga is istenn, Ozirissz vltozik. Az elõkelõk lelkrõl val gondoskods a frai temets kicsinytett msa: itt is mumifikljk a holttestet, az pedig kitntetsnek szmt, ha a vgsõ nyughely a fra srjnak kzelben van. Maguk a holt lelkek egybknt hbortatlan bkben s nyugalomban lnek az istenek ltal thatott tlvilgban. A kzrendû szmra ez a lehetõsg csak vgylom marad. Temetkezsi szoksok alakulsa
Az egyiptomiak gy gondoltk, hogy mindenkinek hrom lelke van: a ka, a ba s az ah, melyek csak akkor tudjk betlteni feladatukat, ha a test pen fenn marad. Erre klnbz mdszereket dolgoztak ki. Fels-Egyiptomban a dinasztik kora eltt nem stk mlyre a srokat, gy a forr homokban gyorsan kiszrad holttestek jrszt megmenekltek az enyszettl. Az jbirodalomban bonyolult eljrsa alakult ki a balzsamozsnak, mely a kirlyoknak, nemeseknek s a tehetseknek jrt ki. Ha meghalt valaki, a papok imt mondtak fltte, s megksreltk flleszteni a testt. Aztn az ibunak nevezett storba vittk, ahol megmostk, megtiszttottk. Ezutn az uabetbe, a balzsamoz mhelybe kerlt a tetem. A testbl elszr kivettk a bels szerveket, s kanpusz-ednyekbe helyeztk, majd kivontk a testnedveket: a testet egy ntronnak nevezett sfle kz helyeztk, ami kiszrtotta. Pr nap mlva kitmtk vszonnal, illatos- s gygyfvekkel, gyantval. Vgl vszonplyba bugyolltk, az egyes rtegek kz vdamuletteket s kszereket rejtettek. Az arcra az elhunyt vonsait visel maszkot helyezett a balzsamozmester, aki Anubiszt, a balzsamozk vdistent jelkpez saklft viselt. A beplylt tetemet vgl koporsba tettk. Kezdetben egyszerbb, szgletes koporskat csoltak fbl, oldalukat hieroglif rs dsztette. Ksbb dszesebbek s emberformjak lettek a koporsk, s egy halottat kt-hrom koporsba raktak, amelyeket egy szarkofgba (klda) helyeztek. Minden koporst az elhunyt kpmsra faragtak ki. A kanpusz-ednyek s a szolgaszobrok rkdnek a halott lmn. Ezeket a trgyakat jelkpes rajzok s feliratok bortjk. A megtisztulsi s az ldozati szertarts utn kvetkezett a halott fellesztse, a „szjfelnyits”, amelyet egy pap vgzett el a sr bejratnl. Az gy letre keltett knak (emberi lleknek) szksge van htkznapi krnyezetre, hogy lhessen s tpllkozhasson. Ezzel magyarzhat a srokban tallt hasznlati s berendezsi trgyak nagy szma. Nhny ezek kzl letnagysg, msok makettek.
A hellenisztikus s a rmai korban az egyiptomi vallsi kultra sajtos vltozsokon esett t. A hagyomnyos pantheon alakjait ebben az idõben azonostottk a grg vilg isteneivel, az egyiptomi mitolgia elemei pedig szervesen pltek be a grg mediterrn vilg hitbe. Ennek a folyamatnak a legfontosabb llomsa Ozirisz s zisz hagyomnyos mtosznak a hellenisztikus vilgban val tformldsa volt; a kt isten eredeti mtosza ezekben a ksõbbi idõkben a 'meghal s feltmad istenek' mitolgiai hagyomnynak folytatsa volt.
Egyiptom fbb istensgei
R: a napisten vagy teremt Su: R fia, a leveg istene Nut: Su lenya, az g istennje Geb: Nut fivre s egyben frje, a fldisten Ozirisz: Geb s Nut fia, a halottak kirlya zisz: Ozirisz nvr-felesge, a mestersgek istennje Szth: a sivatag, a vihar s a viszly istene, nvr-felesge Nephtsz, szent llata a diszn s a vizil Anubisz: Ozirisz s Nephtsz fia, a halottaks a balzsamozs istene, szent llata a sakl Hrusz: Egyiptom trnjt szemlyestette meg, szent llata a slyom Hathor: Hrusz felesge, a szerelem, a szpsg, az rm istennje, de anya- s hallistenn is, szent llata a tehn Amon: az jbirodalomban az istenek kirlya, ksbb sszekapcsoltk Rvel s Amon-rnek neveztk, szent llata a liba s a kos Mut: Amon felesge, az anyaistenn, szent llata a nstnyoroszln Honszu: Amon s Mut fia, a holdisten Ptah: Memphisz vdistene, szent llata az pisz-bika Szehmet: Ptah felesge, az anyasg s a nap pusztt erejnek a jelkpe, llata a nstnyoroszln Nefertem: Ptah s Szehmet fia, a kenck s illatszerek istene, kk ltuszvirgot szenteltek neki Nith: a nap anyja, a vadszat, ahbor s a szvs istennje, Als-Egyiptom vrs koronja fltt rkdik, jelvnye a pajzs s a nylvessz Thot: a blcsessg istene, hrnkknt s rnokknt szolglta a tbbi istent, szent llata a majom s az bisz Maat: vdi a jogot s az igazsgot, kpviseli avilgegyetem sszhangjt s egyenslyt, a madrtoll jelkpezte Renenutet: az arats istennje, llata a kgy Bsztet: anyaistenn,a nap gygyt erejt jelkpezte, szent llata a macska Bsz: az isteneket mulattatja, az otthonok s gyermekek vdelmezje Thorisz: gondoskodik a gyerekeket vr anykrl s csecsmkrl, nstny vzilknt brzoltk Hnum: a fazekas alkotta meg fazekaskorongjn az embert, rkdik a Nlus forrsa fltt, szent llata a kos
|